Yogastijlen - SoHam yogastudio SoHam yogastudio

Yogastijlen

Misschien heb je al yoga ervaring of wordt dit de eerste keer dat je op een yogamat gaat staan. Yoga is in ieder geval voor iedereen en voor elke leeftijd.

SoHam yoga studio biedt verschillende yoga vormen aan. Zo is er altijd een stijl die bij je past.

 

Als je op zoek bent naar een rustige yoga vorm waarbij de focus ligt op het ontspannen van het lichaaam en op een rustige manier yogahoudingen uitvoeren, dan past Yin Yoga of Hatha Yoga goed bij je.

Wil je liever een yogavorm met veel afwisseling van actieve en ontspannende houdingen in een vloeiende beweging, dan kan je een Yoga Flow of Body Balance les proberen.

Heb je inspanning nodig om te ontspannen en wil je graag krachtiger worden, flexibeler en ben je niet bang voor een druppel zweet, dan past Ashtanga Yoga goed bij je. Begin met een Ashtanga Basic les. Als je een paar Ashtanga Yoga Basic lessen hebt gevolgd dan kan je aanschuiven voor de reguliere Ashtanga yoga lessen.

 

Wanneer yoga helemaal nieuw voor je is, wees dan bewust dat het soms een paar lessen duurt voordat je gewend raakt aan de yogahoudingen. Geef jezelf de tijd en heb geen verwachtingen.

 

Heb je nog vragen? Stuur dan een berichtje bij Contact of meld je aan voor een gratis proefles en ervaar wat yoga allemaal voor je kan betekenen!

 

Ashtanga Yoga

Ashtanga yoga is een dynamische, uitdagende en vloeiende vorm van yoga waarbij de ademhaling de fundering is waarop de bewegingen voortvloeien. Ashtanga yoga heeft een vaste volgorde van houdingen en deze worden 5 ademhalingen vastgehouden.

 

Vinyasa betekent dat elke beweging en ademhaling aan elkaar gekoppeld zijn en samen versmelten. Dit creëert meditatie in beweging. De les heeft een hoge intensiteit. Het duurt dus niet lang voordat je gaat transpireren. Bij SoHam yoga studio wordt er les gegeven vanuit de eerste, primary, serie.
De primary serie werkt reinigend, zuiverend en wordt ook wel yoga therapy genoemd. Je bouwt kracht op, voert afvalstoffen af, brengt balans in het lichaam, creëert flexibiliteit en uiteindelijk verstilling van de geest. Sri K.Pattagbi Jois wordt gezien als de grondlegger van Het Ashtanga yoga systeem. Zijn Shala ligt in Mysore, India wat sinds zijn overlijden in 2009 is overgenomen door zijn achterkleinzoon R. Sharath Jois. Door hem is Ashtanga yoga wereldwijd verspreid.

Bij de Mysore lessen wordt je persoonlijk begeleidt door de leraar en leer je langzaam op je eigen tempo de eerste serie van Ashtanga Yoga. De leraar geeft aan welke houdingen er komen en hoeveel houdingen je doet. Zo oefent iedereen op zijn eigen tempo en op zijn eigen ademhaling.

Het kan dus zijn dat je 45 minuten bezig bent of anderhalf uur.  De leraar stemt af op je ervaring en je energie en geeft je de hoeveelheid houdingen die bij jou op dat moment passen. Bij mysore houden we de traditie aan, wat betekent dat er geen les is bij volle en nieuwe maan. Onder het Rooster staan deze data weergegeven. Bij de reguliere Ashtanga Yoga en Ashtanga Yoga Basic is er bij volle en nieuwe maan een rustige les.

Ben je een beginner? Volg dan eerst een paar Ashtanga Yoga Basic lessen.

Ashtanga Yoga Basic

Wanneer je nog geen ervaring hebt met poweryoga of Ashtanga yoga, dan kan je eerst een Ashtanga yoga Basic les volgen. Tijdens Ashtanga Basic wordt je geïntroduceerd tot het Ashtanga systeem en nemen we alle houdingen rustig door. Zo kan je op een fijn tempo kennismaken. Wanneer de zonnegroeten en de basisbeginselen voor je bekend zijn, kan je deelnemen aan de reguliere Ashtanga yoga lessen.

Yoga Flow

De Yoga Flow is een vloeiende yogales waarbij passieve houdingen en krachtige houdingen elkaar afwisselen. De les is dynamisch en speels waarbij we als basis en tempo de ademhaling aanhouden. Tijdens de les is er ook ruimte voor meditatie en soms pranayama (ademhalingsoefeningen). De Yoga Flow is gebaseerd op het Vinyasa systeem wat betekent dat ademhaling en beweging samen smelten. Je komt in een fijne flow waarbij inspanning en ontspanning worden afgewisseld. Je gebruikt heel je lichaam en je wordt flexibeler en krachtiger.

Yin Yoga

Yin Yoga werkt in op de dieper gelegen weefsels zoals gewrichten, banden, pezen en bindweefsel. Deze weefsels zijn stugger dan spieren, waardoor meer tijd nodig is om erop in te werken. Dit kan door licht te stretchen of door de zwaartekracht te gebruiken.
Je blijft extra lang in de houding, ondersteund door kussens en dekens. De zwaartekracht in combinatie met de ademhaling kan dan haar werk doen.

Een yinhouding kan 3 tot 5 minuten worden aangehouden. Hierdoor ga je dieper in de houding, hef je blokkades op en word je uitgenodigd om je gevoelens en reacties goed te leren observeren en te doorvoelen. Op sommige momenten kan het zelfs meditatief worden. Paul Grilley heeft van de Yin yoga een aparte stroming gemaakt. Yin yoga onderstreept dat elk lichaamsbouw uniek is, alle houdingen worden zittend of liggend op de grond gedaan. Ieder niveau is bij deze les welkom.

Yoga Balance

Geniet van een dynamische flow met Yoga Balance waarbij oefeningen uit de Tai Chi, Yoga en Pilates worden gecombineerd.

Een vloeiende samenstelling van stretches, bewegingen en yogaposes op hedendaagse muziek, creeërt een workout waardoor je je lichaam weer in harmonie brengt. Je energie gaat weer stromen. Het is je persoonlijke time-out van het dagelijks leven en zorgt voor een gezond lichaam en een gezonde geest.

De effecten zijn onder andere dat je lichaam  sterker en flexibeler wordt en je laat spanningen en stress los. Het controleren van je ademhaling is onderdeel van alle bewegingen.

Als je nog nooit aan yoga hebt gedaan, dan is Yoga Balance een speelse en moderne kennismaking met deze discipline en een goede aanvulling op alle andere sporten. De instructeur geeft altijd opties voor beginnende deelnemers. De variatie in yoga Balance zorgt er ook voor dat mensen die al bekend zijn met yoga genieten van de les.

 

Hatha Yoga

Hatha yoga wordt gezien als de basis. Het woordt hatha verwijst naar de zon (ha) en de maan (tha). Deze geven de tegenstellingen weer die overal terug komen: donker-licht, binnen-buiten, verstilling-beweging. Door yoga proberen we hierin een balans te vinden.
Bij Hatha yoga staat de adem centraal. De adem is de dragende kracht in elke beweging en zorgt voor verbinding tussen lichaam en geest om helemaal in het hier en nu te zijn. Tijdens de Hatha yogales worden staande, zittende en liggende houdingen afgewisseld. Bij de opbouw van de houdingen werken we van dynamisch naar statisch, waarin herhaling zorgt voor verdieping. Het tempo is rustig en er is genoeg ruimte om langzaam in een houding te komen. Elke les is aan te passen naar ieders mogelijkheden, dus iedereen is welkom.

Ouder & Kind Yoga

Verdubbel je yoga plezier en doe samen met je kindje Yoga. Ervaar echte quality time, waarbij er aandacht is voor allebei. De lessen bestaan uit speelse yoga- en ontspanningsoefeningen, bewegingsspel, visualisatie en massage. Elke les staat er weer een ander thema centraal of een mooi prentenboek. Ouder & Kind Yoga is een mooie manier om de emotionele en fysieke band te verdiepen. De les is voor kinderen van ongeveer 3 tot ongeveer 8 jaar.



© Soham Yoga studio 2019
Burgemeester Stulemeijerlaan 51
4611 EH
Bergen op Zoom
NL63 TRIO 0390 5329 32
BTW nr.: 147719987B01
06 - 11 23 18 80
info@sohamyogastudio.nl